Grafisk profil
Inledning
Färger
Varumärkesfärger
MUF-BLÅ
#64c1ec
MST-BLÅ
#001489
Komplementfärger
Sedan har vi fem komplementfärger. Dessa används främst i sociala medier.
BEIGE
#efe7dc
ljusblå
#d6f1fe
PMS 542C
grön
#a5cc96
RÖD
#bd1e20
mörkblå
#224776
PMS 647C
Typsnitt
Gotham Narrow Bold används i versaler i rubriker.
Gotham Narrow Book används i brödtext.
Gotham Narrow Book Italic används vid citat.
Logga
Huvudlogotyp
Används i sammanhang med mycket utrymme och där det är viktigt att just Moderata Ungdomsförbundet är avsändare. Exempelvis på rollups, profilprodukter eller officiella dokument.
LOGGA UTAN TEXTRAD
Används där utrymmet är begränsat. Exempelvis kan logga utan textrad används som signatur för inlägg i sociala medier eller profilprodukter.
Logga med distriktsnamn
Används på samma sätt som huvudlogotyp men med där det är ett distrikt (eller förening) som är avsändare och inte förbundet. Behöver du en logotyp som inte finns med i länken längst upp på sidan kan du kontakta Gustav Magnusson för hjälp med att ta fram en sådan.
Frizon
Loggan ska inte placeras för nära andra grafiska element som exempelvis andra textblock eller symboler. Bokstaven ”F” i loggan kan med fördel användas som måttstock enligt nedan.
Profilbilder
För profilbilder till sociala medier används MUF-symbolen i kombination med Gotham Narrow Bold i gemener enligt nedan. För profilbilder används varumärkesfärgen alternativt färger som är relevanta för en specifik händelse eller tidpunkt, exempelvis under Pride-veckan eller Ukraina-kriget.
Bildstorlekar
Profilbild | 320×320 | 170×170 | 400×400 |
Landskap | 1080×566 | 1200×630 | 1024×512 |
Porträtt | 1080×1350 | 630×1200 | – |
Kvadrat | 1080×1080 | 1200×1200 | – |
Story | 1080×1920 | 1080×1920 | 1080×1920 |
Omslagsbild | – | 851×315 | 1500×1500 |
Bildstorlekar
Do’s and dont’s
Do
Skapa innehåll som använder rätt färgkoder, typsnitt och som är engagerande.
Don’t
Förändra inte logotypens proportioner.
Undvik att använda färger utanför den grafiska profilen.
Tips och tricks
Gratis stockbilder
Stockbilder, eller genrebilder, är bilder som du kan använda som bakgrund i din bild. Du kan hitta massvis med gratis stockbilder på Unsplash, Pixabay och Pexels. Letar du efter bilder på en offentlig person eller en känd byggnad, kan du hitta det på Wikimedia Commons.
Kom ihåg att alltid kolla upp vad som gäller avseende upphovsrätt. Alla dessa sajter är gratis att använda, men ibland kräver vissa fotografer som publicerar på Wikimedia Commons att man ackrediterar skaparen. Det betyder att man skriver ut vem som har tagit fotot.
Gratis musik
Gör du en video till sociala medier kan det vara en god idé att ha lite bakgrundsmusik. Du kan hitta gratis (royaltyfri) musik på YouTubes ljudsamling och Facebooks ljudsamlingar. Det finns också gratis musik på Soundcloud och YouTube.
I Canva finns det också musik som ingår i tjänsten.
Precis som med stockbilder är det viktigt att kolla upp vad som gäller med upphovsrätten för den musik du vill använda.
Hittar du ingenting gällande upphovsrätt för en viss låt är det bättre att du hoppar över den låten. Följer vi inte upphovsrätten skadar det vårt varumärke.
Gratis programvara
När du skapar innehåll till sociala medier finns det en rad olika gratisverktyg du kan använda. För bilder kan du använda exempelvis Figma, Canva eller Photopea. Photopea är lite krångligare men fördelen där är att man kan ladda upp egna typsnitt utan att betala extra. En fördel med Figma och Canva är att man kan samarbeta på en design med andra – ungefär som ett Google-dokument. Det går också att använda egna typsnitt.
Ska du göra en video kan du använda exempelvis Kapwing, iMovie, Clips eller Capcut. iMovie och Clips finns endast till Apple-enheter.
Avslutning
Nu har ni försutsättningarna för att med enkla medel skapa snyggt och anpassat innehåll till era kanaler. När vi följer samma grafiska profil skapar vi igenkänning och ger ett enhetligt intryck. Det stärker Moderata Ungdomsförbundets varumärke och i längden även ert varumärke! Nu ser vi till att måla hela Sverige och internet blått!
Har du frågor om den grafiska profilen? Kontakta då vår digitala kommunikatör.