Grafisk profil

Inledning

Det främsta syftet med en grafisk profil är att öka igenkänning och att ge ett enhetligt uttryckssätt. Det här är en ny grafisk profil för 2021 – en enkel guide till vilka färger och vilket formspråk som ska signalera Moderata Ungdomsförbundet.

Det är först genom enhetlighet som man kan skapa igenkänning, därför är det viktigt att alla somskapar material i MUF:s namn, föreningar som distrikt, håller sig till den grafiska profilen.

Färger

Varumärkesfärger

Dessa två färger är våra varumärkesfärger. Alltså de färger vi använder i officiell kommunikation som till exempel profilbilder, logotyp och kallelser. MUF och MSU använder MUF-blå och MST använder MST-blå.

MUF-BLÅ

#64c1ec

MST-BLÅ

#001489

Komplementfärger

Sedan har vi fem komplementfärger. Dessa används främst i sociala medier.

BEIGE

#efe7dc

ljusblå

#d6f1fe
PMS 542C

grön

#a5cc96

RÖD

#bd1e20

mörkblå

#224776
PMS 647C

Typsnitt

Gotham Narrow Bold används i versaler i rubriker.

Gotham Narrow Book används i brödtext.

Gotham Narrow Book Italic används vid citat. 

Typsnitten går att ladda ned längst upp på sidan. Där typsnitten inte finns tillgängliga, som exempelvis i gratisversionen av Canva, kan de ersättas medtypsnittet Raleway.

Logga

Huvudlogotyp

Används i sammanhang med mycket utrymme och där det är viktigt att just Moderata Ungdomsförbundet är avsändare. Exempelvis på rollups, profilprodukter eller officiella dokument.

LOGGA UTAN TEXTRAD

Används där utrymmet är begränsat. Exempelvis kan logga utan textrad används som signatur för inlägg i sociala medier eller profilprodukter.

Logga med distriktsnamn

Används på samma sätt som huvudlogotyp men med där det är ett distrikt (eller förening) som är avsändare och inte förbundet. Behöver du en logotyp som inte finns med i länken längst upp på sidan kan du kontakta Gustav Magnusson för hjälp med att ta fram en sådan.

Frizon

Loggan ska inte placeras för nära andra grafiska element som exempelvis andra textblock eller symboler. Bokstaven ”F” i loggan kan med fördel användas som måttstock enligt nedan.

Profilbilder

För profilbilder till sociala medier används MUF-symbolen i kombination med Gotham Narrow Bold i gemener enligt nedan. För profilbilder används varumärkesfärgen alternativt färger som är relevanta för en specifik händelse eller tidpunkt, exempelvis under Pride-veckan eller Ukraina-kriget.

Bildstorlekar

Instagram Facebook Twitter
Profilbild 320×320 170×170 400×400
Landskap 1080×566 1200×630 1024×512
Porträtt 1080×1350 630×1200
Kvadrat 1080×1080 1200×1200
Story 1080×1920 1080×1920 1080×1920
Omslagsbild 851×315 1500×1500

Bildstorlekar

Do’s and dont’s

Do

Skapa innehåll som använder rätt färgkoder, typsnitt och som är engagerande.

Don’t

Förändra inte logotypens proportioner.

Undvik att använda färger utanför den grafiska profilen.

Tips och tricks

Gratis stockbilder

Stockbilder, eller genrebilder, är bilder som du kan använda som bakgrund i din bild. Du kan hitta massvis med gratis stockbilder på Unsplash, Pixabay och Pexels. Letar du efter bilder på en offentlig person eller en känd byggnad, kan du hitta det på Wikimedia Commons.

Kom ihåg att alltid kolla upp vad som gäller avseende upphovsrätt. Alla dessa sajter är gratis att använda, men ibland kräver vissa fotografer som publicerar på Wikimedia Commons att man ackrediterar skaparen. Det betyder att man skriver ut vem som har tagit fotot.

Gratis musik

Gör du en video till sociala medier kan det vara en god idé att ha lite bakgrundsmusik. Du kan hitta gratis (royaltyfri) musik på YouTubes ljudsamling och Facebooks ljudsamlingar. Det finns också gratis musik på Soundcloud och YouTube.

I Canva finns det också musik som ingår i tjänsten.

Precis som med stockbilder är det viktigt att kolla upp vad som gäller med upphovsrätten för den musik du vill använda.

Hittar du ingenting gällande upphovsrätt för en viss låt är det bättre att du hoppar över den låten. Följer vi inte upphovsrätten skadar det vårt varumärke.

Gratis programvara

När du skapar innehåll till sociala medier finns det en rad olika gratisverktyg du kan använda. För bilder kan du använda exempelvis Figma, Canva eller Photopea. Photopea är lite krångligare men fördelen där är att man kan ladda upp egna typsnitt utan att betala extra. En fördel med Figma är att man kan samarbeta på en design med andra – ungefär som ett Google-dokument. Det går också att använda egna typsnitt.

Ska du göra en video kan du använda exempelvis Kapwing, iMovie eller Clips. iMovie och Clips finns endast till Apple-enheter.

Avslutning

Nu har ni försutsättningarna för att med enkla medel skapa snyggt och anpassat innehåll till era kanaler. När vi följer samma grafiska profil skapar vi igenkänning och ger ett enhetligt intryck. Det stärker Moderata Ungdomsförbundets varumärke och i längden även ert varumärke! Nu ser vi till att måla hela Sverige och internet blått!

Har du frågor om den grafiska profilen? Kontakta då vår digitala kommunikatör:

Digital Kommunikatör

Gustav Magnusson
gustav.magnusson@moderaterna.se
079-347 08 14